Charterbank

community van het Regionaal Archief Tilburg

Hallo allemaal,

In Charter 220 (Oisterwijk), het testament uit 1481, wordt de testateur beschreven. Het vierde woord van de desbetreffende regel is mij echter onduidelijk: magister incola et ....tator libertatis et ville de Oesterwijck.

Weet iemand wat dit woord moet zijn? Alvast bedankt!

Mark

Weergaven: 164

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Mark,

Zou er inh(ab)itator (=inwoner) kunnen staan?

Met vriendelijke groet,

Miep Meijers.

Beste Miep,

Dat is inderdaad een inhoudelijk logische oplossing. Ik dacht zelf een 'm', een 'l' en een 'r' te zien, en daar kwam ik niet uit... Bedankt!

Groeten,

Mark

Mark,

Ik begrijp uit jou vraag dat jij ook met charter/testament 220 uit 1481 bezig bent. Is dat zo? Of doe jij alleen de latijnse tekst?

Jan en ik hebben dit testament van Astrid doorgekregen om te transcriberen en we hoeven het natuurlijk niet dubbel te doen.

mvg

Tilly Dumoulin

Hallo Tilly,

Ik ben inderdaad gevraagd om alleen de eerste twee pagina's met de Latijnse tekst te transscriberen.

Groeten,

Mark

Tilly Dumoulin Beekmans zei:

Mark,

Ik begrijp uit jou vraag dat jij ook met charter/testament 220 uit 1481 bezig bent. Is dat zo? Of doe jij alleen de latijnse tekst?

Jan en ik hebben dit testament van Astrid doorgekregen om te transcriberen en we hoeven het natuurlijk niet dubbel te doen.

mvg

Tilly Dumoulin

Mark,

Jan en ik doen de rest. Jan is vooraan begonnen en ik op foto 10. Op pag 15 links is de laatste regel latijns en in het midden van pag 16 rechts zijn nog 8 regels latijn.

Zou jij daar ook naar kunnen kijken?

Heb jij ook alle scans of zal ik deze doorsturen?

Alvast dank

mvg

Tilly

Mark Vermeer zei:

Hallo Tilly,

Ik ben inderdaad gevraagd om alleen de eerste twee pagina's met de Latijnse tekst te transscriberen.

Groeten,

Mark

Tilly Dumoulin Beekmans zei:

Mark,

mvg

Tilly Dumoulin

Op pag 18 naast de handtekening staat nog groter stuk latijn en op pag 19 ook nog 4 regels.

groetjes

Tilly

Hallo Tilly,

Ik heb alleen de scans gekregen van de eerste folio (recto en verso), dus als je die dingen kan sturen, graag. Dan zal ik er eens naar kijken. Is het een bepaalde (eind)formulering dat je toevallig weet, of heeft de schrijver er gewoon zomaar wat Latijn doorgegooid?

Groeten,

Mark

Pag 18 is een grote eindformulering naast een tekening van de notaris en de rest zijn wat losse regels tussendoor.

De losse regels heb ik wel getrancribeerd, maar de betekenis??? Ik heb behalve in de zondagse mis nooit latijn gehad.

Ik zal bij het archief jouw email vragen om de scans door te sturen.

mvg

Tilly

Ik zal binnenkort er even goed naar kijken, maar hier alvast scan 16:

It(em) in clausulis et punctis

in quibus desideram cognatos meos p(ri)vilegio potiri

volo l(egi)timos pueros fratr(is) mei et ab illo talit(er) descenden(tes)

...... et reputar.. ac si ille scilic(et) Georgius l(egi)timus

foret ab utroq(ue) parente frater meus esset similit(er)

volo l(egi)timos pueros filiar(um) mear(um) scilic(et) Anne et

Marie et ab taliter descenden(tes) ..... et reputar..

ac si ille scilic(et) Anna et Maria l(egi)time essent

Er komt twee keer dezelfde combinatie voor, in regel 4 en 7, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Antwoorden op discussie

RSS

Forum

Wat Staat Daar? 2 antwoorden 

Begonnen door Miep Meijers. Laatste reactie van Miep Meijers 16 Nov 2015.

'Tenetur stuferum de tutela' (Oisterwijk, 1488)

Begonnen door Mark Vermeer 9 Apr 2015.

Roeijen? 2 antwoorden 

Begonnen door Etienne du Celliée Muller. Laatste reactie van Etienne du Celliée Muller 2 Jun 2014.

Over charters uit del.icio.us

© 2017   Gemaakt door Regionaal Archief Tilburg.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden